Brev:
Dagsplan uden skemad
3. december 2015
Alder:
8 mdr.
Dagsplan uden skemad
Hej Helen
Min datter på snart 9 måneder har den sidste uges tid ikke ville spise grød eller grøntsagsmos mere. Hun kan til nøds spise det, hvis man tager det på skeen og ligger skeen foran hende og hun så selv tager skeen i munden -eller håret:) Det handler nok ikke så meget om at hun ikke kan lide det, men mere om at hun gerne vil selv:)
Hun vil gerne have flaske og får ca 3-4 flasker om dagen.
Som det ser ud lige nu får hun følgende i løbet af en dag:
Morgenmad: En halv skive bondebrød med ost eller smøreost samt banan eller blåbær i tern
Formiddag: Ost i tern, frugt at sidde med selv, evt kvart skive bondebrød med smør eller leverpostej, pålæg eller lign.
Middagsmad: Rester fra aftensmad, kogte grøntsager og kartofler i tern, pastaskruer osv, kød/fisk i tern, rugbrødshapsere med makrel, torskerogn osv, gerne fiskepålæg, evt æg og avokado til.
Flaske inden middagslur
Eftermiddag: Som formiddag
Aftensmad: Det vi får, hvis vi får ikke-børnevenligt mad koger jeg kartofler, grøntsager, pasta eller lign til hende. Kød/fisk i tern.
Inden sengetid: Tilbydes banan eller lidt bondebrød med pålæg.
Flaske inden nat-putning
Flaske sen aften
Evt flaske tidlig morgen
Indtil videre har jeg tilbudt hende grød til morgenmad og godnatgrød samt grøntsagsmos til middag og aften sammen med fingermaden, men bør jeg bare stoppe med det når hun konsekvent vender hovedet væk for skeen og bare lade hende spise fingermad selv? Det er jo alligevel lidt et arbejde at stå og lave det og lidt overflødigt hvis hun alligevel ikke vil have det. Og som sagt er hun ikke så god til skeen endnu at hun selv kan spise af den, da det ofte falder af før hun får skeen i munden. Hun vil ikke have mos fra glas eller pulvergrød.
Har du nogle gode ideer til en sund babymorgenmad som er fingermad og evt en dagsplan med varieret mad for en baby på 9 måneder uden skemad?
Hun er rigtig god til at spise fingermad og spiser næsten alt, så jeg er egentlig ikke så bekymret for det, for jeg tænker, at det jo også er i den retning det skal gå, at hun får mere og mere "almindelig" mad.
Jeg synes dog let hun kommer til at få en masse bondebrød. Bør jeg give hende rugbrød med ost i stedet for bondebrød om morgenen? Hendes mave er gået lidt i stå efter hun ikke får havregrød eller øllebrød til morgenmad mere, men får mere "lyst" brød. Hun kommer dog af med noget hver dag.
Jeg har din bog om mad, og den er super god - men er jo baseret på at de stadig også får skemad i den alder hun har.
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Iben